BLOG

 

HALLÅ DÄR HANNES SÖDERBERG, NY PRAKTIKANT PÅ MINDMAKERS PR

Idag är vi glada att få presentera vår nyaste medarbetare, Hannes Söderberg, som kommer att praktisera hos oss fram till slutet av Januari. Vi bad Hannes berätta lite mer om sig själv.

Berätta lite kort om din utbildning och andra erfarenheter.

Jag läser Event Management i den fina sommarstaden Varberg. Utbildningen är ett treårigt program där fokus ligger på marknadsföring, ekonomi och projektledning. Inom ramen för utbildningen får vi studenter möjligheter att planera, utveckla och leda större projekt samt event. Under mina två år har jag bland annat utvecklat och genomfört sommarfestivalen Apple Bay Day, drivit evenemang för Varbergs Kommun samt varit med och grundat en ny eventorganisation som drivs av studenter från utbildningen. Tidigare har jag arbetat på Academic Work som Brand Ambassador och under sommaren arbetade jag på Strix med TV-inspelningen av Farmen, vilket var en väldigt spännande upplevelse.

Varför vill du jobba med PR?

PR-branschen är en bransch som innefattar väldigt många områden och uppgifter, vilket tilltalar mig mycket då ingen dag blir den andra lik. Det är också ett jobb där man får vara kreativ och tänka utanför boxen i många situationer. Det tror jag kan utveckla mig på flera plan.

Varför har du valt Mindmakers?

Jag har alltid haft en målbild att jobba på en professionell byrå med grymma medarbetare som kan utveckla mig i rollen som PR-konsult, och det är jag övertygad om att Mindmakers kan bidra med. Mindmakers verkar inom flera områden och erbjuder många olika tjänster vilket gör att arbetsuppgifterna varierar, något jag tror kommer vara väldigt lärorikt.

Har du några dolda talanger?

Musikquiz, har inte förlorat många sådana genom åren. Har skickat önskemål till kontorets musikansvarige John om att få access till musikspelaren en halvtimme per dag, men har än så länge inte fått igenom detta. Men snart så!

Mindmakers John Mellkvist får uppdrag av regeringen

Vi är stolta över att vår kollega John Mellkvist utsetts till ambassadör i regeringens nya delegation för äldre arbetskraft, som ska förbättra attityderna kopplat till ålder på arbetsmarknaden.

Delegationen ska verka under den blocköverskridande pensionsöverenskommelsen och består av följande personer:

Huvudsekretariat: Anna Hedborg + sekreterare

Ledamöter: Ingemar Eriksson, Eva Vingård, Ingmar Skoog, Håkan Svärdman

Ambassadörer: Barbro Westerholm, Björn von Sydow, Marita Ljung, Cristina Husmark Pehrsson, Marianne Rundström, Amanda Lundeteg, John Mellkvist

 

VI SÖKER EN ERFAREN PR-KONSULT TILL MINDMAKERS PR!

Nu fortsätter vi arbetet med att bygga Sveriges skarpaste PR-byrå och söker en erfaren PR-konsult som vill vara med på resan. Mindmakers PR är en bred PR-byrå som arbetar hela vägen från strategi till taktiskt genomförande, vilket innebär att vi gör allt som krävs för att hjälpa våra kunder till framgång. Mindmakers PR ingår i BB Comm Group med syskonbyråer inom reklam, sociala medier och event och vi får allt fler uppdrag som spänner över flera discipliner.

Vi söker dig som:

  • har gedigen erfarenhet från rollen som PR-konsult
  • självständigt driver och utvecklar kunduppdrag
  • kan arbetsleda team och projektleda större uppdrag
  • trivs i det nya medielandskapet och gillar multidisciplinära uppdrag

Vi erbjuder:

  • uppdrag som spänner från krisrådgivning och opinionsbildning till marknads- och varumärkesbyggande PR samt person- och VD-profilering.
  • uppdrag från strategi till utförande
  • stort inflytande och möjlighet att påverka
  • en plattform där du får utvecklas och ta plats
  • en värderingsdriven och genuint varm företagskultur
  • nära samarbete med våra syskonbyråer inom reklam, sociala medier och event

Om Mindmakers PR

Mindmakers PR är en av Sveriges mest välkända PR-byråer och hjälper företag och organisationer med kanaloberoende och säljdrivande kommunikation. Våra PR-tjänster innefattar kreativ konceptutveckling, strategisk kommunikationsrådgivning, medierelationer, opinionsbildning, kriskommunikation, VD/ledar-profilering, medieträning och sociala medier. Byrån ägs av BB Comm Group där också byråerna BerntzonBylund, Wonderland och Socialminds ingår.

Välkommen med din ansökan via denna annons!

John Mellkvist ny krönikör i SvD Perfect Guide

Vi är mycket glada att Mindmakers egen John Mellkvist är ny krönikör i SvD Perfect Guide. Läs hans första krönika, som denna gång handlar om det ökade intresset för late blooming:
”Att fenomenet late blooming växer beror på att vi i dag är betydligt friskare och vitalare. Allt färre känner sig färdiga vid 67 – allt fler tar istället sats mot något nytt och meningsfullt.”

BERNADOTTE&KYLBERG DESIGNAR KOLLEKTION FÖR SYNSAM

Vi är stolta över vår uppdragsgivare Bernadotte&Kylberg som tagit fram en kollektion solglasögon och glasögon för Synsam. Med utgångspunkten i människan och med inspiration från den skandinaviska naturen, har designduon arbetat med nya hållbara material i en blandad kombination för att skapa en kollektion där form och funktion samspelar.

Hallå där Sandra Norberg, ny praktikant på Mindmakers PR

Idag är vi glada att få presentera vår nyaste medarbetare, Sandra Norberg, som kommer att praktisera hos oss under våren! Vi bad Sandra berätta lite mer om sig själv.

Berätta lite kort om din utbildning och andra erfarenheter.

Jag pluggar medie- och kommunikationsvetenskap med inriktningen strategisk kommunikation vid Umeå Universitet. Jag är nu inne på utbildningens sista termin och i juni tar jag äntligen examen. Vid sidan av studierna har jag jobbat mycket med demos, event och försäljning vilket har gett mig en värdefull grund att stå på utöver studierna, just för att förstå hela processen bakom varumärkesbyggande.

Varför vill du jobba med PR?

Jag har alltid varit intresserad av kommunikation i alla dess former. När jag var yngre var det foto, film, layout och skrivande som lockade, men på senare år har jag funnit ett brinnande intresse för den strategiska planeringen bakom varumärken. Att få jobba med analytisk strategi till genomförande av kommunikationsinsatser är därför vad som främst lockar med yrket som PR-strateg. Det är en spännande och kreativ resa där min motivation grundas i att jobba mot kundens affärsmål.

Varför har du valt Mindmakers?

När jag sökte praktik var det viktigt för mig att företagets arbetssätt ligger i linje med mitt eget, för att känna att praktiken blir en rolig och lärorik tid. Jag fastnade främst för bredden av de olika tjänsterna som Mindmakers erbjuder, samtidigt som jag tror att de olika kundtyperna bidrar till mycket kunskap och erfarenhet. Att de sedan är professionella i sina yrkesroller och sjukt härliga människor gjorde valet av praktikplats väldigt enkelt!

Har du några dolda talanger?

Talang? Svårt. Räknas det som talang att gå ner i spagat?

Premiär för Let’s Dance – Viktor Frisk först ut!

Kl 20.00 ikväll öppnar vår egne Viktor Frisk Let’s Dance-säsongen med en quick step! Vi på Mindmakers är alltid lika imponerade av den energi och det engagemang Viktor lägger ner i allt han tar för sig. Ikväll lägger vi alla våra röster på honom. Glöm inte att rösta så fort slussarna öppnas!
Ring: 099-41401 eller SMSa Viktor till 72400

Mat för latmaskar finns i butik!

För ungefär ett år sedan hade vi glädjen att lansera Simon Skölds första bok Träning för latmaskar. Nu kan vi berätta den fantastiskt roliga nyheten att bok två i serien, Mat för latmaskar, finns att köpa i bokhandeln. Stort grattis Simon och tack för att vi får vara med och lansera även bok två!

#MindmakersMöter: David Mothander

#MindmakersMöter: David Mothander

Vi älskar kunskapsöverföring och vi älskar spännande människor som vill berätta. På Mindmakers träffar vi regelbundet intressanta personer för att ge oss medarbetare inspiration och ny kunskap. Nu tar vi ett steg till:

Framöver kommer vi att på olika sätt dela med oss av sådant vi lärt oss vid våra olika möten, i våra sociala medier under hashtaggen #MindmakersMöter. Miniintervjuer, bra citat och tänkvärda kommentarer kommer du då och då kunna hitta i våra kanaler.

Senast bjöd vi in David Mothander, Förbundsdirektör för IT&Telekomföretagen, för att diskutera begreppet ”digitalisering”.

 

Hallå där David!

Kort, vad gör ni på IT & Telekomföretagen?

IT&Telekomföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation med ca 1 200 medlems­företag – små, nystartade, väletablerade och stora – som sammantaget har närmare 100 000 medarbetare i Sverige. Tillsammans driver och utvecklar vi marknaden för IT och telekom, med två huvudfokus:

  • Tydliggöra nyttan av IT och telekom och stödja användningen i samhället.
  • Förenkla för IT- och telekom­företag och stimulera tillväxt i branschen

Du har arbetat flera år på Google. Vad var det viktigaste du lärde dig där?

Att våga vara kreativ och att våga söka lösningar som leder till att saker faktiskt sker.

Alla pratar om digitalisering, vad saknar du mest i diskussionen?

Jag tycker nog att vi börjar sakta komma till insikt att digitalisering inte är ett särintresse eller en bransch i sig, utan mer en plattform varpå hela samhället kommer utvecklas. Detta är bra. Det som saknas dock är en insikt om att det kommer gå fort, och med mindre än att vi också rör oss fort i tanke och handling så kommer utvecklingen springa ifrån oss. Häruti ligger betydelsen i att våga vara kreativ och att våga söka lösningar som leder till att saker faktiskt sker.

Vad säger du till de som är rädda för att robotar ska ta deras jobb?

Robotarna kommer ta våra jobb. Men det är inte det vi ska fokusera på (i vissa fall kanske är det till och med jobb vi inte vill ha). Istället måste vi vända denna eventuella rädsla till kreativitet och realisera alla de nya yrken som kan komma till stånd genom digitalisering och teknikutveckling

Finns det något som inte går att digitalisera?

Jag tror att den frågan är felformulerad; istället bör vi fråga oss om det är ngt som inte bör digitaliseras. Det är en av de centrala frågorna som vi måste fundera på när vi samtidigt skapar det nya samhället som ska föra Sverige in i framtiden. Denna fråga är dock svår och innefattar hur vi säkerställer gemenskap, solidaritet, mänsklig värdighet osv. Jag har inget kort svar på frågan idag. Men vi måste börja fundera på det.

MAT FÖR LATMASKAR OCH HÄLSOREVOLUTIONEN TOPPAR FÖRSÄLJNINGSLISTORNA

MAT FÖR LATMASKAR OCH HÄLSOREVOLUTIONEN TOPPAR FÖRSÄLJNINGSLISTORNA

Nu toppar våra fantastiska kunder Simon Sköld och Maria Borelius försäljningslistorna med sina böcker. På första plats är Simon Skölds kommande ”Mat för Latmaskar” och på andra plats har vi Maria Borelius ”Hälsorevolutionen” som lanserades tidigare i år. Vi på Mindmakers PR är stolta över att få arbeta med er och vara en del i att lansera dessa böcker!

ÅRETS BYRÅ – ÅRETS VIKTIGASTE TÄVLING

ÅRETS BYRÅ – ÅRETS VIKTIGASTE TÄVLING

Årets Byrå är avgjort. Det här är den viktigaste tävlingen i vår bransch eftersom det är kunderna som får säga sitt. Därför är vi otroligt stolta över att ha varit nominerade i finalen. Tack, våra fantastiska kunder, för att ni utmanar oss och ger oss ert förtroende. Vi lovar att inte ge oss förrän vi tar hem förstaplatsen! Och ett stort grattis till vår systerbyrå BerntzonBylund som blev Årets Byrå i kategorin Reklambyråer!

Halebop Locall är Årets Bästa Marknadskampanj 2018

Halebop Locall är Årets Bästa Marknadskampanj 2018

Nu är vi lite extra stolta. Vår uppdragsgivare Halebop har nämligen vunnit utmärkelsen Årets Bästa Marknadskampanj 2018 under Telekomgalan. Priset delades ut för lanseringen av tjänsten Locall, en kampanj som avslutades med att mellanösterns största stjärnor Nassif Zeytoun och Nina Abdel Malak flögs hit för en magisk kväll på Berns i Stockholm. Tack för att ni gav oss och Wonderland Event förtroendet att genomföra detta tillsammans med er samt vara en del av hela den här satsningen. Fler företag borde vara lika modiga som ni!